Pannkakor

Amerikanska pannkakor
Jo men det är söndag, och när det är söndag så brukar vi ha något gott. Så är det. Lite som en uppstart inför veckan som kommer och lite så.
Pannkakor äter vi så gott som varje söndag och det ville jag inte sluta med så jag roddade ihop ett eget recept som förhoppningsvis inte är lika onyttigt som orginalet. Och jösses så gott det var!
Har ingen aning om kaloriinnehåll gram kolhydrater och sånt. Ingen aning alls men det var gott, det var bara lite socker och det var fullkorn (de två sista brydde jag mig inte om att informera barnen om…)

IMG_1667

Ca 20 st.

6 dl Fullkorn special
1 msk socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
6 dl Vaniljyoggi 0,5 % fett
2 ägg
1 msk smält smör
Olja till stekning
Blanda de torra ingredienserna i en skål, vispa ägg, yoggi och smör i en annan.
Rör ner mjölblandningen i yoggikletet.
Gräddas på ganska svag värme, det är dags att vända på dem när ovansidan har börjat få små hål.
Jag serverade med jordgubbar, hallon och blåbär samt pyttelite sirap (ca ½ msk) per fyra pannkakor.
(joo, tre tonåringar äter lätt fyra pannkakor var!)
Klart! Och väldigt, väldigt gott!

Lämna en kommentar